Anul acesta Campania Haine Curate (Clean Clothes Campaign), dedică Ziua Internațională a Muncii sutelor de mii de muncitori care produc haine pentru H&M și care așteaptă ziua în care brand-ul va înceta să-și neglijeze angajamentul prin care salariul de trai trebuie să devină realitate pînă în 2018.

Începînd cu 1 Mai și continuînd de-a lungul întregului an 2018, Clean Clothes Campaign se focusează pe H&M. Solicităm brand-ului să-și întoarcă fața spre muncitori și să înceteze să-i ignoreze pe cei 850 000 de muncitori care așteaptă să primească un salariu de trai – conform promisiunii făcute de H&M prin care muncitorii vor primi salarii de trai începînd cu 2018.

Angajamentul public al brand-ului prin care se asigură că muncitorii vor primi salarii de trai, precum și foaia de parcurs asociată a avut parte de o acoperire media vastă în 2013, acompaniată de aplauze din partea a nenumărați consumatori care încurajează abordarea sustenabilă a modei. Cu toate acestea, Clean Clothes Campaign a dat dovadă de optimism moderat și și-a exprimat dezămăgirea pentru că printre altele, foaia de parcurs a eșuat să estimeze un reper pentru salariul de trai.

”Pînă acum e clar că scepticismul nostru a fost justificat. După mai mult de 4 ani de la publicarea foii de parcurs de către H&M, sute de mii de muncitori care produc haine pentru H&M încă nu primesc salarii de trai. Spre exemplu, potrivit datelor publicate de H&M, muncitorii din Bangladesh care lucrează pentru brand, au primit în 2017 un salariu lunar de 95 dolari SUA (a se contrasta cu 448 de dolari SUA,  reperul salariului de trai pentru Bangladesh calculat de Asia Floor Wage). Pentru oricine care a urmărit această istorie la fel de atent ca și noi e evident că H&M încearcă să îngroape cu totul urmele angajamentului original”, afirmă Ineke Zeldenrust, coordonator pe lobby și advocacy la CCC.

Într-adevăr în loc să-și respecte angajamentul, H&M s-a îndepărtat și mai mult de misiunea asumată: conform ultimului raport despre sustenabilitatea brandului, H&M se angajează să plătească un Salariu Decent Acceptabil doar fabricilor care produc mai mult de 50% din volumul produselor lor pentru H&M. Despre posibilitatea ca în 2018 muncitorii să fie plătiți cu un salariu de trai nu se menționează deloc în acest raport. Mai mult decît atît, H&M și-a curățit pagina web de toate documentele care specificau angajamentul original al brand-ului din 2013.

Campania ”H&M, întoarce-ți fața către muncitori” (Turn around, H&M) este motivată de faptul că H&M a colectat doar beneficii în urma proclamării angajamentului, iar apoi și-a întors spatele și a acționat sistemic așa încît să ascundă toate urmele angajamentului original. O motivație și mai puternică constă în faptul că H&M chiar are capacitate financiară și alte resurse pentru a-și îndeplini angajamentul și să se asigure fără întîrzieri că muncitorii vor primi salarii de trai. Lipsește doar voința politică.

Acum, cînd a rămas mai puțin de un an pînă cînd cel de al doilea cel mai mare retailer va deveni cunoscut ca un total ”spălător social”, Clean Clothes Campaign face apel către conducerea H&M-ului să înceteze să-și mușamalizeze responsabilitatea, și să pună capăt scandalului salariilor la limita sărăciei din cadrul lanțului de suplinitori ai H&M-ului. Trucurile de PR și promisiunile deșarte despre progres nu vor schimba nimic”, afirmă Neva Nahtigal, coordonatoare pe strategii publice și campanii la CCC.

De-a lungul anului 2018, împreună cu partenerii internaționali, Clean Clothes Campaign se va asigura că consumatorii sunt informați cu privire la: angajamentul cu privire la salariul de trai pe care H&M și l-a asumat în 2013, posibilitățile H&M de a realiza acest angajament, cît și despre practicile curente ale brand-ului: de a pune constant povară pe spatele muncitorilor care trebuie să-și facă mereu griji cum să-și hrănească familiile, să-și păstreze acoperișul deasupra capului, să-și trimită copiii la școală, să-și plătească vizitele la medic și în general să-și acopere necesitățile vitale.

www.TurnAroundHM.org

Acest articol face parte dintr-o campanie internațională demarată de Clean Clothes Campaign și vizează responsabilizarea brandului H&M în privința respectării angajamentelor de a plăti muncitorilor săi salarii de trai (living wages). H&M și-a luat încă în 2013 angajamentul public de a plăti tuturor muncitorilor din lanțul său de furnizori salarii de trai începînd cu 2018. 
PLATZFORMA.MD e partener al acestei campanii.