La începutul lunii decembrie redacția Platzforma a expediat unor autori, scriitori, intelectuali publici, lectori universitari un chestionar în care îi ruga să împărtășească cu cititorii PZF cărțile pe care le-au citit pe durata anului 2016. Prezentăm răspunsurile lor.

 

[label shape=”” type=””] Victor Gotișan [/label]

Nicolae Steinhardt „Jurnalul Fericirii”. Simplu, alături de „Confesiunile” lui Augustin e probabil una din cele mai bune cărți… în ochii mei. Are de toate în ea.

Umberto Eco „Numărul Zero”. Istoria presei din Republica Moldova scrisă de un italian. Între „B”-ul italian și „P”-ul de pe maurile râului Bâc nu am văzut absolut nici o diferență.

Michel Houellebecq „Supunere”. Un fel de Fukuyama al literaturii. Cu o singură diferență, se pare că la Houellebecq predicțiile chiar iau carne.

Sherry Turkle „Alone Together: Why We Expect More from Technology and Less from Each Other”. Cum e să trăiești între devise-uri? Fraza „We expect more from technology and less from each other” spune totul despre carte. Touși, cred, merită câteva zile „omorâte” pentru a fi citită cap-coadă.

Peter Pomerantsev „Nothing Is True and Everything Is Possible: The Surreal Heart of the New Russia”. Un fel de radiografie a Rusiei. A Rusiei de jos. Așa cum este ea. Fără fard.

William Taubman „Khrushchev: The Man and His Era”. Întotdeauna am fost curios ce a fost în capul celui care i-a luat locul lui Stalin. Cum este să vii după cineva care tăia și spânzura în stânga și dreapta? Printre altele, Hrușciov e personajul istoric preferat. Iar Taubman chiar l-a desenat frumos. De aia și s-a pricopsit cu un Pulitzer pentru acest volum.

Czesław Miłosz „Rodzinna Europa”. Miłosz nu a scris doar poezie și nuvele. A filosofat și s-a dat și cu părerea. Și, n-a făcut-o rău.

 

[label shape=”” type=””] Diana Dumitru [/label]

Lisa Moses Leff, The Archive Thief (Oxford University Press, 2015). O carte, care mi-a plăcut  mult și care m-a făcut să devin cumva și mai curioasă în privința ce înseamnă o arhivă, cum se acumulează/formează o arhivă, cine are dreptul asupra materialelor de acolo…

 

[label shape=”” type=””] Natalia Duminică [/label]

Schindler’s List de  Thomas Keneally;

Globalisation – a critical introduction, de Jan Aart Scholte;

The Gypsy Menace. Populism and the new anti-gypsy politics, de Michael Stewart;

Era extremelor, de Eric Hobsbawn;

Bolivian Diary, de Ernesto Che Guevara;

Activism, Participation and Security among Roma and Sinti Youth, OSCE publication.

 

[label shape=”” type=””] Ana Gurău [/label]

Fortunes of Feminism. From State-Managed Capitalism to Neoliberal Crisis. Nancy Fraser, Verso, 2013 (link)

Who Cooked Adam Smith’s Dinner? A Story About Women and Economics. Katrine Marçal, Portobello Books, 2015 (link)

Sex and the Citadel. Intimate Life in a Changing Arab World. Shereen El Feki, Chatto & Windus, 2013 (link)

Feminism and Nationalism in the Third World. Kumari Jayawardena, Verso, 2016 (link)

The Rhetorical Foundations of Society. Ernesto Laclau, Verso, 2014 (link)

 

[label shape=”” type=””] Nora Dorogan [/label]

Silvia Federici “Caliban și vrăjitoarea

Svetlana Alexievici “Războiul nu are chip de femeie

 

[label shape=”” type=””] Ion Marandici [/label]

Eun Mee Kim, Big business, strong state: collusion and conflict in South Korean development, 1960–1990. Recomand acest volum celor care vor să înțeleagă problema statului dezvoltării (în engleză: developmental state) în contextul asiatic. Legătura dintre autoritarism și dezvoltare în Coreea de Sud este prea evidentă pentru a putea fi ignorată.

Robert J. Shiller, Irrational Exuberance, 2000. O explicație detaliată a modului în care iraționalitatea domină uneori piețele financiare.  În 2010, autorul a mai publicat un volum întitulat Finance and the Good Society încercând să reabiliteze piețele de capital și Wall Street-ul, care după criza financiară globală au fost învinuite de cauzarea Marei Recesiuni.

Richard McGreggor, The Party: The Secret World of China’s Communist Rulers, 2012. Titlul poate să vă inducă în eroare. Cartea explică modul în care Partidul Comunist Chinez reușește să controleze economia chineză, care seamănă din ce în ce mai mult cu o economie de piață. Scris de către fostul corespondent Financial Times la Beijing, volumul este doldora de amănunte necunoscute despre liderii chinezi.

Herbert Marcuse, Omul Unidimensional (1964) Recomand acest volum celor care vor să înțeleagă perspectiva lui Marcuse asupra modului în care raționalitatea de tip tehnologic-instrumental promovată de către sistemul economic dominant poate limita autonomia individuală. A se citi împreună cu eseul întitulat Toleranța Represivă (1965).

Eric Alterman, When Presidents Lie: A History of Official Deception and its Consequences, 2004. Bun pentru a înțelege de ce președinții americani mint uneori. Conține patru studii de caz ce țin de politica externă americană: a) F.D.R., Harry S. Truman și conferința de la Ialta, b) John F. Kennedy și criza cubaneză, c) Lyndon Johnson și incidentele din Golful Tonkin, d) Ronald Reagan și scandalul Iran-Contra. Ultima parte a volumului abordează începutul războiului din Irak și președinția post-adevăr a lui George W. Bush. După victoria lui Donald Trump în SUA,  termenul post-adevăr a fost selectat drept cuvântul anului de către Oxford Dictionaries. Obsevăm, însă că Alterman, îl utiliza deja în 2004 pentru a descrie președinția lui George W. Bush.

 

[label shape=”” type=””] Oleg Krasnov [/label]

Мишель Бютор, «Изменение» – модернистский, как мне кажется, роман (принято считать, что постмодернистский, хотя автор от этого открещивался), написанный в своеобразной технике – с пристальным и назойливым вниманием к мельчайшим деталям. Внешний сюжет практически отсутствует – герой всего лишь едет на поезде из Парижа в Рим, предметом описания является поток сознания – размышления, воспоминания, созерцание вида за окном, изучение случайных попутчиков и, вследствие всего этого – изменения.

 Татьяна Толстая, «Не кысь» – почти полное собрание рассказов и эссе известного прозаика, из которых, на мой взгляд, наиболее интересные – повествование о маленьком лишнем человеке (в полном соответствии с традициями русской литературы) – «Петерс», щемящий рассказ о детстве «На золотом крыльце сидели» и грустный рассказ о разочаровании – «Река Оккервиль».

 Захар Прилепин, «Грех» – сборник рассказов, одна из первых, и по моим представлениям, самая удачная книга одного из лучших современных русских авторов, куда вошли такие прекрасные рассказы как «Карлсон», «Белый квадрат», «Грех» и другие.

Михаил Поторак, «Истории из разной жизни» – довольно большая по объёму и маленькая по размерам книга (около 10 см в высоту) современного молдавского русского писателя, если можно так сказать. Мир Поторака фантасмагоричен – полусобаки, неясные тени, ползущие сами по себе, шорохи и всхлипы. Бесчисленные воробьи, мелкие полуденные демоны, явно состоящие в родстве с известным паскудным воробушком, дерзко отбивавшем синкопы левой лапкой. Но его фантазии трудно назвать фантастикой, потому что характеры его нечисти совершенно живые, а исповедь нежити («На тех скамейках») искреннее и достовернее самого реального реализма. Есть и другой Поторак – дурашливый, шебутной, гаргантюанствующий, как в «Пьяном сентябре» и «Драконе». Я бы назвал это «розовым» Потораком, в отличие от жёсткого «серого» – «Прогулка», «Корабли», «Про корову», «Заклятие», «На тех скамейках», – и граница между ними довольно отчётлива.

 «Белое пятно» – мини-антология русской малой прозы Молдавии рубежа XX-XI веков, «до-арапского» периода. Этот период если и не совсем terra incognita, то уж точно остров малоизученный, с особой флорой и фауной. Здесь встречаются и заросли соцреализма, и пещеры, лабиринты, минотавры пост-модернизма, и певчие птицы психологического импрессионизма, и лагуны символизма. «Белое пятно» – попытка напомнить родной стране имена авторов, некоторые из которых сегодня стали явлением в современной русской литературе. Книга издана при поддержке министерства культуры Молдавии.

 

[label shape=”” type=””] Teodor Ajder [/label]

Marek Kacki. Bialystok. A great account of the rise of the new radical right movement in today’s Poland, with a case study – the city Bialystok.

Oksana Zabuzhko. The Museum of Abandoned Secrets. A novel on how people should approach collective memory. An Ukrainian Journalist tries to dig out in today’s Ukraine, the story of an underground partizan fighter from UIA, a woman who died in unknown circumstances after the IIWW in a battle with KGB.

Asne Seierstad. One of Us. The Story of Anders Breivik and the Massacre in Norway. A very strong account of the terrorist attack committed by Anders Breivik in Norway, committed on July, 22, 2011, in Oslo and Utoya island, in which 77 people lost their lives and some people 319 suffered body damages. The book is written in a painfully realistic read.

Ilona Wiśniewska. White. The Wintery Island of Spitsbergen. The account of a year spend on the Norwegian island of Spitsbergen, the closest to the Northern Pole inhabited place, completed by a Polish journalist. Despite the cold, long lasting night and day, the reader is faced with a very personal story intertwingled with countless anecdotes from the island’s history.

Guy Claxton. Hare brain tortoise mind. The book is the popularisation of the research in cognitive psychology that differentiated between active thinking and deepmind thinking and is arguing that sometimes it is better to let a problem sink deep down and the mind eventually finds a solution to it, almost, by itself.

 

[label shape=”” type=””] Vitalie Sprînceană [/label]

Jacques Sapir. Souveraineté, Démocratie, Laïcité (Michalon, 2016). Sapir e probabil vocea cea mai inteligentă și mai sofisticată a suveranismului francez actual – punctul de vedere potrivit căruia instituțiile supranaționale (în primul rînd Uniunea Europeană) își asumă, nepermis de mult, competențe ce aparțin statului național. Sapir argumentează în acestă carte despre necesitatea recuperării suveranității franceze transferată spre Bruxelles dar și formulează principiile unei noi republici suverane franceze suverană, democratică și laică. (sper să urmeze o recenzie).

Gene Sharp. ”De la dictatură la democrație. Un cadru conceptual pentru câștigarea libertății” (Cartier, 2016). Conform spuselor editorului, cartea urma să apară încă acum cîțiva ani, imediat după evenimentele din aprilie 2009 (în anul 0 al ”revoluției moldovenești”) dar era prea ”periculoasă” și a trebuit să aștepte cumințel într-un sertar anul 2016, adică, în vorbele lui Virgil Pîslariuc, în anul cînd acuș-acuș intrăm în dictatură.

Walter Mignolo. Dezobedienţa epistemică. Editura Ideea, 2016. ”Colonialitatea e constitutivă modernităţii în sensul că modernitatea nu poate exista fără colonialitate. Ca urmare, retorica modernităţi e doar o altă faţă a logicii colonialităţii. Gîndirea decolonială urmăreşte criticarea şi deplasarea raţiunii imperiale moderne, a imperialismului capitalist… Gîndirea unică nu caracterizează doar neoliberalismul. Gîndirea unică este ansamblul gîndirii occidentale, cuprinzînd versiunea sa liberală sau neoliberală, creştină sau neocreştină, marxistă sau neomarxistă. Gîndirea unică – o „monocultură a spiritului” – include toate cele trei macronaraţiuni ale civilizaţiei occidentale. Ea trimite la limbile imperiale în care au fost formulate aceste naraţiuni (engleza, germana, franceza, italiana, spaniola, portugheza), precum şi la soclul lor greco-latin. Pentru a ne elibera de matricea colonială şi ordinea logică a colonialităţii sub forma gîndirii unice, a monoculturii spiritului, e necesară instalarea unei epistemologii a frontierei, în care e posibilă imaginarea unor alternative la modernitate (ceea ce nu e acelaşi lucru cu imaginarea unor modernităţi alternative). În acest sens, desprinderea şi procesul decolonizării ne proiectează către o lume transmodernă, globală şi plurală. ” (Walter Mignolo).

Joseph Stiglitz. The Euro: How a Common Currency Threatens the Future of Europe (W W NORTON & Company Incorporated, 2016). Euro este problema Europei, afirmă Joseph Stiglitz: o monedă concepută prost, lipsită de solidaritatea politică pe care o implică orice altă monedă națională, capturată de interesele financiare ale marilor jucători, insensibilă și nedreaptă față de micii jucători (mai ales țările din Sud). Dacă pentru salvarea Europei se impune abandonarea euro atunci…să fie! (a se vedea, într-o cheie similară și cartea fostului ministru grec al finanțelor, Yannis Varoufakis, And the Weak Suffer What They Must?: Europe’s Crisis and America’s Economic Future, Nation Books, 2016).

Chantal Mouffe, Iñigo Errejón. Construir el pueblo. Hegemonía y radicalización de la democracia, Madrid: Icaria (2015). Iată o carte neobișnuită: pe de o parte, teoreticiana politică Chantal Mouffe (co-autoarea unor cărți importante ce au zduguit gîndirea postmarxistă la mijlocul anilor 80, autoare a unor cărți recente la fel de importante, despre politică ca și conflict) iar pe de altă parte, politicianul care a luat în serios teoria lui Chantal Mouffe despre identitățile politice (elaborată împreună cu soțul său, Ernesto Laclau, decedat recent) și a aplicat-o în unul din cele mai dinamice și interesante contexte politice: Spania. Podemos, dar și mișcările municipaliste progresive ce guvernează orașe precum Barcelona sau Madrid au citit serios teoriile lui Mouffe și Laclau despre caracterul contingent al identităților politice, despre faptul că acestea nu sînt fixe, rigide, esențiale ci construite contextual. Poporul, democrația și celelalte mari lucruri trebuie construite de jos pentru a nu fi impuse de sus. O lectură foarte stimulatorie și inspirantă.

 

[label shape=”” type=””] Petru Negură [/label] (selecție)

Vladimir Solonari. Purificarea naţiunii. Dislocări forţate de populaţie şi epurări etnice în România lui Ion Antonescu, 1940-1944, Iaşi, Editura Polirom, 2015. „(…) lucrarea lui Vladimir Solonari poate fi citită ca o pledoarie pentru umanism şi toleranţă într-o lume modernă încă dispusă să schimbe „inocenţa” pe „puritate”, pentru a-l cita pe Michel Tournier. Este uluitor şi totodată teribil de trist cât de puţin am reuşit să învăţăm noi şi contemporanii noştri din propria noastră istorie. Mulţi dintre noi ne batem pentru o identitate şi o unitate – de români, moldoveni, europeni etc. – pe care ne-o imaginăm pură, imuabilă şi de la sine înţeles, uitând şi stigmatizând moştenirile şi încrucişările „impure” care au dus la cristalizarea acestor „identităţi” de-a lungul timpurilor. Societatea poloneză, între altele, a trecut deja printr-un „travaliu de memorie” – deşi încă neispărăvit – cu privire la implicarea polonezilor în Holocaust, mai ales în urma lucrării lui Jan T. Gross, The Neighbors (Vecinii). În România, şi cu atât mai mult în R. Moldova, acest subiect este tratat cu un soi de „conformism rezistent” de către decidenţi şi agenţii intermediari (cum ar fi profesorii de istorie), dacă nu chiar printr-o negare pe faţă, fără o dezbatere şi o asumare publică a implicării românilor (şi basarabenilor) în acele evenimente.” (citește recenzia)

Vasile Ernu, Trilogia merginalilor. Sectantii, colectia „Ego-Grafii“, Editura Polirom, 2015. „S-a mai vorbit despre nostalgie la Ernu. Ca şi în cartea sa de debut, Născut în URSS, în Sectanţii Ernu cultivă un soi de nostalgie – Svetlana Boym ar numi-o melancolică (nu una restitutivă) – pe care autorul o mărturiseşte printre rânduri faţă de nişte vremuri în care Basarabia (dar şi alte ţinuturi din regiune) constituia un amestec colorat de limbi, culturi şi confesiuni şi în care teritorii întregi erau locuite de aşa-zişi „marginali“, în fapt comunităţi etnice, lingvistice şi/sau religioase, acomodate mai degrabă decât integrate la un sistem dominant, el însuşi pe cale de a se clădi în nişte vremuri de neostoită schimbare (i.e. modernizare). Sectanţii este o istorie alternativă a unui ţinut de frontieră (Bugeacul Basarabiei), povestită „de jos“ – în răspăr faţă de discursul dominant – din gura unui „marginal“, aici un „sectant“. Naratorul – şi în urma sa, cititorul – nu se lasă copleşit de această nostalgie, ci o foloseşte cu metodă, ca pe o lentilă în care lucrurile şi evenimentele prind contur şi culoare, acolo unde, altminteri, acestea te pot orbi prin adevărul lor pretins peremptoriu sau să te întunece prin negreaţa unei istorii în care deportările de masă şi purificările etnice au mers alături cu mostre autentice de omenie şi solidaritate. Dar nostalgia lui Ernu este una melancolică şi faţă de un trecut/prezent condiţional, în care aceste comunităţi eretice, „marginale“, ar fi supravieţuit şi, poate, şi-ar fi dus până la capăt vocaţia de revoluţie mesianică, în urma căreia tot omul, de orice credinţă, limbă şi culoare, şi-ar fi dat mâinile. Înainte să fi coborât Leviatanul.” (citește recenzia)

Lucian Boia, Balcic. Micul paradis al României Mari, Humanitas, 2016. E o carte scrisă cu pricepere, erudiție, pasiune și ușoară ironie, pe un caz oarecum revelator, despre aspirațiile imperiale ale României, în  preajma Primului Război mondial și după. De citit.

Ali Igmen, Speaking Soviet with an Accent. Culure and Power in Kyrgyzstan, University of Pittsburgh Press, 2012. O carte scrisă clar și bine documentată despre felurile, adeseori contradictorii, în care a fost sovietizată și naționalizată din punct de vedere cultural o colectivitate care, pînă la 1917, nu avea contururi etnice, culturale și geografice clare.

Lynne Viola, Peasants Rebels under Stalin. Collectivization and the Culture of Peasant Resistance, Oxford University Press, 1999. O carte clasică în istoriografia sovietică, dar și o carte de antropologie istorică cu dimeniune cvasi-universală despre felul în care puterea sovietică a încercat să „modernizeze” cu forța o clasă socială altminteri recalcitrantă și rebelă – țărănimea. După cum arată Lynne Viola cu măiestrie și cu o documentare amplă, sovietizarea forțată a țărănimii în anii 1928-1933 a avut toate caracteristicile unei lupte de clasă, dar nu în sensul pe care i-l dădeau autoritățile bolșevice (cea de luptă a unei clase asuprite împotriva unei clase pretins asupritoare – chiaburimea), ci printr-un război inegal al statului sovietic împotriva unei mase enorme de oameni, a cărei singură armă – o „armă a celor slabi”, după formula memorabilă a lui James C. Scott – era rezistența surdă, molcomă, de zi cu zi.

Jan Gross, Neighbors. The Destruction of the Jewish Community in Jedwabne, Poland, Princeton University Press, 2001. Un studiu de caz strălucit despre condițiile extraordinare în care niște vecini ordinari devin călăi și victime.

Evghenii Zamiatin, Наводнение (Năvala apelor). O proză scurtă a marelui autor rus și sovietic (scrisă în 1929, an în care părăsește Uniunea scriitorilor și după publicarea în Occident a romanului Мы (Noi)), cu o puternică încărcătură psihologică, exprimată prin fraze sobre și jumătăți de cuvînt. O proză scurtă și o carte mare despre dragoste, moarte, vină și pocăință.