Am rugat autorii http://www.platzforma.md  să ne povestească despre cele mai bune, interesante, captivante, relevante lecturi pe care le-au făcut în 2014.
Acestea sunt răspunsurile lor.

Alexandru Leșanu.

Cronin, Paul, and Werner Herzog. Herzog on Herzog. 1st edition. London ; New York: Faber & Faber, 2003. (O colecție de interviuri cu regizorul Werner Herzog, în care acesta prezintă pe larg viziunea sa despre cinematografie și nu numai.)

Americanization and Its Limits: Reworking US Technology and Management in Post-War Europe and Japan. Oxford ; New York: Oxford University Press, 2000. (Un grup de autori se referă la conceptul de „americanizare” și la influența sa asupra Europei postbelice și a Japoniei.)

Schendel, Willem van, and Itty Abraham. Illicit Flows and Criminal Things States, Borders, and the Other Side of Globalization. Bloomington: Indiana University Press, 2005. (Studiu despre fațetele multiple ale conceptului de „contrabandă” și rolul jucat de stat în proliferarea acesteia.)

Толстой, Лев Николаевич.Смерть Ивана Ильича. Повести и рассказы (Mi-a placut in special Смерть Ивана Ильича; o povestire despre felul în care moartea lui Ivan Ilici este de fapt moartea fiecăruia dintre noi.)

Hecht, Gabrielle. The Radiance of France: Nuclear Power and National Identity after World War II. Inside Technology. Cambridge, Mass: MIT Press, 1998. (Autoarea prezintă cu lux de amanunte modul în care problemele tehnologice capătă valențe politice.)

Corina Ajder 

Joseph Stiglitz, Bruce C. Greenwald. Creating a Learning Society: A New Approach to Growth, Development, and Social Progress.Columbia University Press, 2014.  „Creating a learning society is more likely to increase standards of living than is making small, one time improvements in economic efficiency or sacrificing consumtion today to deepen capital.”

David Landes. The Wealth and Poverty of Nations: Why Some Are So Rich and Some So Poor. W. W. Norton & Company, 1999. „Some countries made an industrial revolution and became rich; and others did not and stayed poor.”  „No empowerment is so effective as self empowerment”

 Daisaku Ikeda. Discussions on Youth (for the leaders of the future). World Tribune Press, 2010.  „Excel at something.” „You may run away from hard work and effort, declaring yourself a free spirit, but you cannot run away from yourself, – from your weakness, personality and destiny. It is like trying to run from your shadow. The more you try to avoid hardships, the more doggedly they pursue you. (…) that’s why there is no other way than to turn and face your troubkes head-on”.
Kerry Brown. The New Emperors: Power and the Princelings in China. I. B. Tauris, 2014.  „The world of the super elite in modern China is a strange one.”

 Mahatma Gandhi. The Story Of My Experiments with Truth. Dover, 1983.  „In my heart of hearts, I only wished that should I win if my client’s case was right.”
the 6th Dalai Lama, Stallion on a Frozen Lake – love songs.
‘I’m young, so
With a light smile
You have me.
But what I want
Is a word from the stream
Of your being.’

 

Lupul Sur

Nastea, de Vladimir Sorokin

Nastea are 16 ani și o familie iubitoare. De ziua ei, domnița parcă ieșită din romanele lui Turghenev, primește în dar un pandativ în formă de inimioară, o broșă și un mărgăritar negru. Iar la orele 7, în aceeași zi, Nastea este servită la o cină festivă, sub formă de friptură. La acea cină participă prieteni ai familiei dar și o prietenă de a Nastei, Arina. Mama fetei pune bucăți de carne în farfurii, iar musafirii laudă friptura. Toată lumea se poartă absolut normal, conversând, făcând glume, aducându-și aminte de tinerețe, dar și anticipând ziua când o vor mânca pe Arina. Este o nuvelă despre normalizarea anormalului și acceptarea inacceptabilului.

Supa de cal, de Vladimir Sorokin

Olga, o tânără studentă, este acostată într-un tren de un individ dubios, care are un fetiș sexual ciudat: îi place s-o privească mâncând. Îi propune deci tinerei să mănânce în prezența lui o dată pe lună, contra unui onorar decent. Inițial dezgustată și revoltată, Olga acceptă, fiind convinsă de prieteni, iar mai apoi se obișnuiește și chiar regretă că nu poate câștiga mai mulți bani astfel. Însă fără să-și dea seama, Olga devină captiva acestui obicei, și are o criză nervoasă când încearcă să renunțe la acele întâlniri. Este o nuvelă despre cum oamenii devin ceea ce fac, și despre pericolele ascunse în lucruri aparent inofensive, al căror sens nu ne dăm silința să-l înțelegem.

Ziua unui opricinic, de Vladimir Sorokin

Este probabil, cea mai cunoscută lucrare a lui Sorokin, o lucrare vizionară, o satiră politică și o distopie, ca și 1984 de Orwell sau Minunata lume nouă de Huxley. Scrisă în 2006, nuvela descrie o Rusie totalitară și medievală în același timp, cu un monarh și o oprichnina care seamănă teroare, un zid care o separă de restul lumii,  o austeritate economică similară celei de pe timpurile URSS. În Rusia prevestită de Sorokin piața este dominată de produse chinezești, iar în magazine nu poți alege decât din două tipuri de produse. Drogurile de tip nou și capetele de câine legate de bumperul unui Mercedes sunt printre elementele de grotesc ale nuvelei. Aproape 9 ani după publicarea nuvelei, multe lucruri au devenit realitate în Rusia.

Flori pentru Algernon, de Daniel Keyes

Algernon este un șoricel, care a fost supus unei intervenții chirurgicale inovatoare, ca rezultat devenind foarte inteligent. Charlie este un tânăr cu handicap mental, care a fost lși el operat, pentru a-i spori capacitățile intelectuale.  Devenind inteligent, Charlie înțelege că mama l-a nedreptățit în copilărie, iar amicii își băteau joc de el. Colegii de lucru au început să-l privească cu alți ochi, iar patronul a fost nevoit să-l roage să plece. Din păcate, rezultatele operației nu sunt durabile, și intelectul lui Charlie scade chiar mai jos decât era inițial. Modul în care societatea îi tratează pe oamenii cu deficiențe mentale este una din temele principale ale romanului.

Net Delusion, de Evghenii Morozov

În lumea occidentală există percepția că tehnologiile și în special, rețelele sociale, sunt prin esența lor capabile să democratizeze o societate. Morozov, fiind originar din Belarusi, vede lucrurile în mod diferit. În cartea sa Net Delusion Morozov demonstrează cu exemple concrete că un regim autoritar este extrem de capabil să pună tehnologia în serviciul propriilor interese.

Oleg Krasnov 
Совершенно случайно обнаружил чудесного прозаика со странным именем Александр Беззубцев-Кондаков. Его рассказы «Лупа», «Русский Хэллоуин» давно висят на литературном сайте topos.ru, куда я время от времени заглядываю, но раньше я их почему-то не замечал. Захотелось поговорить с Александром, я стал его разыскивать, и тут выяснилось, что он умер за неделю до того, как я прочёл его рассказы, а было ему тридцать пять лет.

Не так давно я открыл для себя рассказы Андрея Битова «Пенелопа» и «Бездельник», написанные в теперь уже далёком 1962 году и не очень похожие на его сегодняшние книги. Это своеобразный анти-Хэмингуэй – рассказы о слабом человеке. Автор открыл в себе способность и смелость описывать собственное безволие, непорядочность, малодушие. Писать о том, что мы стараемся поскорее забыть, спрятать от себя.

Если уж на то пошло, предложу ещё более древний текст – рассказ Трумена Капоте «Мириэм», написанный в 1945 году. Хочется сказать, что это классика жанра, но затрудняюсь определить какого именно, поскольку это не просто «хоррор», а некоторые скрытые механизмы психологического насилия. Разобравшись в том, как сделан этот рассказ, можно написать серию романов и сценариев.

Легко читается «Поучение» Владимира Всеволодовича Мономаха (1053-1125), непритязательная автобиографическая проза, можно сказать, нон-фикшн. Личные впечатления о княжеском быте и жизненных проблемах конца ХI века.

Разумеется, надо прочитать вышедший в этом году роман Захара Прилепина «Обитель», поскольку сегодня это один из лучших русских писателей, хотя, на мой взгляд, рассказы Прилепина сильнее его романов, во всяком случае, прежних. Сам я за «Обитель» ещё не брался, но прочту непременно.

Из молдавских авторов я бы порекомендовал Михаила Поторака, его изящные, яркие, поэтичные миниатюры «Прогулка», «Пьяный сентябрь», «Корабли», «Про корову», «Заклятие», «На тех скамейках», «Дракон», «Как я читал девушкам стихи» и другое. В мирах Поторака обитают полусобаки, неясные тени, ползущие сами по себе, шорохи и всхлипы. Но это трудно назвать фантастикой, потому что характеры его нечисти совершенно живые, а исповедь нежити («На тех скамейках») искреннее и достовернее самого реального реализма.

 Vlada Ciobanu

Orlando Figes. A Peoples Tragedy Russian Revolution 1891-1924. (Prezintă o detaliată istorie a diferitor mișcări care au dus la revoluția rusă și ne spune ce s-a întîmplat cu aristocrații de altă dată. Utilă pentru a înțelege că relele nu ni se trag doar de la sovietici, dar cu mult înainte de asta.)
Daren Acemoglu. Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty. (O altă carte pentru a întelege de ce suntem cum suntem, adică săraci. Scrisa simplu, pe înțelesul tuturor.)
Jose Saramago – Blindness (Ne povestește despre lucrurile pe care le vedem doar atunci cînd suntem orbi. Despre firea umană și relațiile umane.)
Serghei Dovlatov – Zapovednic. (Nici un an nu poate trece fără a citi măcar un short story al lui Dovlatov. Ca de obicei e despre dragostea pentru femei și țară.
Понедельник начинается в субботу – frații Strugațski – nuvela satirică despre utopii și fericirea umană.
 
Petru Negură
Catriona Kelly, Children’s World: Growing Up in Russia, 1890-1991, Yale University Press, New Haven and London, 2007. (O carte fascinantă despre viaţa cotidiană a copiilor în Rusia şi URSS pe durata unui secol (1890-1991). Această carte, doctă (informată din numeroase surse de arhivă, presă, interviuri cu cca 300 de subiecţi), propune o analiză foarte fină asupra cotidianului copilăriei ruseşti şi sovietice, fără să se lase absorbită de un empirism frust şi necritic. Cartea emană un punct de vedere neangajat ideologic (într-un sens sau altul): atunci cînd faptele sînt evidente, recunoaşte fără reţineri realizările sistemului educaţional şi asistenţial ţarist (de la începutul secolului) şi ale celui sovietic. Totodată, autoarea rămîne lucidă asupra mizelor educaţiei (de creare a unor cetăţeni loiali, pe lîngă însuşirea unor cunoştinţe cu valoare culturală, ştiinţifică sau tehnică), într-un sistem şi într-altul. În ciuda discursului antagonizator al istoriografiei sovietice oficiale şi a unei istoriografii occidentale, cartea pune în valoare liniile de continuitate între procesul de constituire şi de reformare a unui sistem de învăţămînt public în Rusia ţaristă (mai ales începînd cu sfîrşitul secolului 19) şi în URSS, imediat după revoluţie. 
Igor Caşu (Duşmanul de clasă. Represiuni politice, violenţă şi rezistenţă în R(A)SS Moldovenească, 1924-1956, Cartier, 2013. (Cartea lui Igor Caşu este mai mult decît o lucrare de sinteză. Erudită, bine documentată din surse editate şi inedite, această lucrare este şi o contribuţie importantă la discuţia istoriografică despre stalinism şi sistemul de represiune stalinist. Cartea valorifică un lot important de surse noi (în special documente de arhive ale KGB, MVD, CC al PC RSSM etc.), dar şi aplică o relectură sistematică lucrărilor de istorie şi surselor editate, într-o perspectivă care integrează, explicit şi uneori implicit, pe lîngă studiile istoriografice locale, contribuţiile istoricilor ruşi şi occidentali asupra chestiunii.) 
Andrei Cuşco, Victor Taki, cu Oleg Grom, Бессарабия в составе Российской империи (1812—1917), — М.: Новое литературное обозрение, 2012. (O carte care face pionierat în R. Moldova pe studiul secolului 19 prin stilul şi abordarea sa, dar şi prin subiectele pe care se focalizează: integrarea Basarabia în Imperiul ţarist, statutul paradoxal al acestei provincii în structura statului rus (de tărîm de frontieră şi gubernie-model), procesele corespondente care au avut loc în mentalul intelectualilor şi administratorilor ruşi şi autohtoni, modernizarea structurilor administraţiei provinciei în trecerea provinciei de la Rusia la România în 1856, apoi la reintegrarea ei în Imperiul ţarist, în 1878. O carte eveniment.)
Vintilă Mihăilescu, Povestea maidanezului Leuţu, Cartier, 2013. (O carte excelent concepută şi structurată, scrisă într-un stil care te face să o citeşti filă cu filă, pe nerăsuflate. Conexiunea dintre situaţia cîinilor vagabonzi în acest mare oraş post-socialist cu cea a oamenilor vagabonzi este stimulatoare.)
Svetlana Stephenson, Crossing the Line. Vagrancy, Homelessness and Social Displacement in Russia, Ashgate, 2006. (O carte de excepţie despre fenomenul persoanelor fără adăpost în Rusia după 1990. Foarte bine documentată din surse secundare şi directe, bine bazată teoretic, scrisă într-un stil uşor de citit, uneori chiar plastic. Cartea cuprinde atît şi o analiză diacronică – istorică –, cît şi una sincronică – sociologică şi antropologică – a fenomenului oamenilor străzii în Rusia.)
Tova Höjdestrand, Needed by nobody: homelessness and humanness in post-socialist Russia, 2009, Cornell University Press. (După cartea Svetlanei Stephenson (vezi mai sus), credeam că nu voi afla nimic nou din această a carte a cercetătoarei suedeze Tova Höjdestrand despre persoanele fără adăpost din Rusia (în speţă Sankt Petersburg), dar am avut bucuria să descopăr o carte minuţios documentată pe teren (prin observaţie participantă şi interviuri, pe lîngă alte surse secundare) şi mai ales savuros povestită, fără să ficţioneze. O carte trăită, retrăită şi apoi scrisă.)
Mirela-Luminiţa MURGESCU, Între „bunul creștin” și „bravul român”: rolul școlii primare în construirea identității naționale românești (1831-1878). Bucharest: Editura A ’92, 1999. (O carte de citit, mai ales de către cei interesaţi de istoria „construcţiei naţionale” în România sec. 19, realizată prin şcoala publică. Un soi de replică românească la clasicul Peasants into Frenchmen, de Eugen Weber.)
Zahar Prilepin, Sankea, 2005 (tradus în română la Cartier, 2011). (Romanul Sankea, de Zahar Prilepin, scris în 2005, este revelator asupra frustrărilor şi fantasmelor de mîntuire ale unei părţi însemnate a societăţii din Rusia post-sovietică. Nu în zadar, Prilepin a fost numit, pentru acest roman, un Maxim Gorki (cf. Mama) post-sovietic. Autorul lui Sankea ar putea fi asemuit de asemenea, pentru tipurile disperate, apocaliptice şi înduioşătoare cărora le dă viaţă, cu un Dostoievski al timpurilor noastre. )
Антропология советской школы: Культурные универсалии и провинциальные практики: сб. ст. / Пермский гос. ун-т. — Пермь, 2010. (O culegere de studii de antropologie istorică despre şcoala şi experienţa formării în şcoala sovietică în provicia rusească. Fiecare articol conţine un studiu de caz, pe cît de interesant de citit, pe atît de revelator asupra unui tablou mai larg al cotidianului educaţiei şcolare în URSS, documentate din surse de arhivă, publicate şi din surse orale.)
Panait Istrati, Chira Chiralina, Cartier, 2008. (Stilul povestirii este expresiv şi sobru. Realistă prin registrul limbajului, povestirea este modernă prin focalizarea pe personajele mărginaşe ale unei societăţi aflate ea însăşi în marginea mai multor lumi şi civilizaţii. Fascinantă pentru mine este descrierea de fundal a Brăilei acelor vremi (începutul secolului 20), un oraş-port pitoresc şi cosmopolit, în care trăiau şi lucrau în devălmăşie români, armeni, greci, turci etc. într-un „melting pot”  balcanic, oamenii trecînd cu uşurinţă şi seninăitate de la o limbă la alta, într-o inocenţă prenaţională care nu anunţa cu nimic izbucnirea marilor cataclisme – Primul Război Mondial, masacrul armenilor din Turcia, revoluţia din 1917 şi războiul civil din Rusia etc. –, care au răsturnat acest echilibru de limbi şi culturi, ce s-a dovedit fragil.)
PS: Stella Ghervas, Reinventarea tradiţiei: Alexandru Sturdza şi Europa Sfintei Aliante, Cartier, 2014. (O carte pe care am început să o citesc, cu multă satisfacţie, şi pe care abia aştept să o continui. (O pun în PS pentru că mai stă pe raftul cărţilor de citit şi recitit).
Elena Pahomova «Станция без остановки. Русский авангард 1910-1920-е годы». О. А. Юшкова. (Прочитала еще в прошлом году, но периодически возвращаюсь к этой книге. Это один из самых интересных для меня периодов в русском искусстве, настолько яркий, что до сих пор он актуален.)

 «Невидимое лицо власти», Г.Еремей. (Воспоминания первого зампредседателя Совета Министров МССР, конечно, очень персонифицированные. События он оценивает как переживший их, отстаивая до последнего свою позицию, что логично. Посоветовала бы в дополнение к ней прочитать книгу Ивана Ивановича Бодюла «Дорогой жизни». Два взгляда на пересекающиеся периоды истории республики есть, хочется еще несколько для полноты картины.)

«Генри Киссинджер: Понять Путина. Политика здравого смысла». (Книга-обман. Ожидала чего-то нового. Оказалось, что это сборник цитат, глав из уже вышедших изданий бывшего госсекретаря США – «Дипломатия» и «Нужна ли Америке внешняя политика?», а также небольшая подборка статей. В целом может дать некое представление о становлении отношений между Штатами и сначала СССР, а затем Россией, в том числе путинской.)
«Традиции чекистов от Ленина до Путина. Культ государственной безопасности». Джули Федор. (Крайне занимательная работа, эдакий взгляд на Россию со стороны. Это не летопись ЧК, НКВД и прочего, а исследование эволюции отношения к чекистам с элементами теологии и антропологии, анализ этапов пропагандисткой работы. Кстати, это та самая книга, ради понимания содержания которой, пришлось просмотреть несколько фильмов, которые упоминаются в ней. Сравнение Джержинского с Христом безусловно удивило.)
«Нота. Жизнь Рудольфа Баршая, рассказанная им в фильме Олега Дормана». Олег Дорман. (К этой книге личное отношение. Года два назад ничего не знала об этом дирижере. Не так давно в Кишинев приезжала вдова Рудольфа Борисовича, кстати, великолепная органистка. Интервью с ней настоятельно рекомендовал записать мой хороший друг журналист Юрий Голигорский. Сделали. Его рекомендации бесценны. А увидев в Москве книгу, конечно же, купила. Для тех, кому лень читать – посмотрите фильм, тоже называется «Нота». Теперь о книгах, которые ждут меня.)
«Почему у Грузии получилось». Лариса Буракова. (Мне крайне интересны реформы, прошедшие в этой стране. Считаю, кое-что из их опыта может пригодиться Молдове. Найдутся ли только у нас реформаторы, которые способны не только на бла-бла?)
«В гостях у Родченко и Степановой». Альбом к выставке. (Вновь авангард и конструктивизм. Для тех, кто не знает – это семейный тандем. Наверное, самая растиражированная их работа – плакат Ленгиза. В этом году на моей домашней новогодней елке будут игрушки по эскизам Родченко и Степановой.)
«Нож в спину. История предательства». Л.Млечин. (Книга о коллаборационистах и предателях времен Второй Мировой. У меня на полке все книги, написанные Леонидом Михайловичем в последние годы. Нас связывают, пожалуй, дружеские отношения. Он дарит свои книги, взамен отправляю все, что появляется свежее в Молдове по интересующему нас периоду. Это один из самых демократичных и мудрых собеседников, встреченных мною.) 
Vladimir Bulat  Florin Ilieș. 1913: Der Sommer des Jahrhunderts.
Adrien Bosc. Constellation. Stock,2014.
Nadejda Știrbey. Jurnal de prinţesă. Editura Istoria Artei.Colin Thubron. Redescoperind Drumul Mătăsii. Din China şi Munţii Asiei Centrale în Iran şi TurciaPolirom.

Gabriel Badea-Păun. Pictori români în Franța (1834-1939). Noi Media Print, 2012.

Louis Pierre Blanc. O planșetă elvețiană în serviciul României.

Shani Boianjiu. Oamenii eternităţii nu se tem niciodată. Polirom. 2014.


Vitalie Vovc

Savatie Baştovoi, „Iepurii nu mor” (Cathisma, 2012): Recunosc: cu Baştovoi am început-o cu stângul. După ce am citit „Diavolul este politic corect” am pus o cruce pe acest autor, dar lumea bună mi-a zis că „Iepurii” sunt de o cu totul altă factură. Am căutat cartea deci şi îi dau dreptate lumii bune! Romanul, extrem de poetizat, descrie o copilărie ordinară într-o lume extraordinară (şi nu în sensul pozitiv al cuvântului). Absurditatea acelor timpuri transpiră dintre rânduri. Şi totuşi am supravieţuit!… Căci este o carte şi despre copilaria mea…

Vladimir Beşleagă, „Viaţa şi moartea nefericitului Filimon”, (Cartier, 2013): Un roman iniţiatic, încâlcit şi codificat, care se dezvăluie pe măsură ce avansează lectura. Desfacerea iţelor şi descâlcirea durerii nu e posibilă decât dupa ce închizi ultima pagină. Un rebus pe care, împreuna cu Filimon, trebuie să-l rezolvăm pentru a găsi nervul care ne leagă cu noi înşine.

Aureliu Busuioc, „Pactizând cu diavolul” (Cartier, 2013): Puţini sunt acei care au îndrăznit să scrie despre acea epocă şi despre acele compromisuri care au fost făcute. Cea mai simplă atitudine este negarea sau condamnarea fără a înţelege. Conformism? Pact? Dar care a fost miza? Care a fost preţul? Regretatul Aureliu Busuioc dezvăluie câteva din misterele trecutului. Lumea nu poate fi văzută în alb – negru. Dar nu totul se compromite. Şi nu chiar totul se negociează.

Annie Ernoux, „Les années” (Gallimard, 2008): Prof universitar, autoarea debutează destul de târziu, odată cu pensionarea. Cartea respectivă este o trecere în revistă a 50 de ani de istorie. A Franţei, de la sine înteles, dar şi a societăţii europeene, a subiectelor care au animat discuţiile în familie, a felului de a vedea lumea, de a se vedea în această lume, care a evoluat extrem de rapid timp de o singură generaţie…

Cătălin Dorian Florescu, „Jacob se hotărăşte să iubească” (Polirom, 2014): Un superb roman care ne descrie destinul (tragic, cum altfel?) comunităţilor germanilor din România. Acum, când Preşedinte a fost ales Iohannis, lectura lui chiar devine un must!

Emilian Galaicu-Păun, „Ţesut viu. 10 x 10.” (Cartier, 2014 (ediţia II)): După prima lectură a primii ediţii a „Ţesutului”, oricum mi-am zis că voi reveni asupra lui. Ei bine, a doua ediţie a căzut la ţanc: modificat, romanul se citeşte puţin altfel. E mai rectilin în lectură, mai puţin despicat. Dar păstrează aceeaşi complexitate şi profunzime, uzând de totalitatea artificiilor care-i pot sta la dispoziţia unui autor, exploatând la maximum potenţialul suportului – cartea şi… cititorul!

Imre Kertész, „Le Drapeau anglais / Le Chercheur de traces / Procès-verbal” ((titlu original „Az angol lobogó / A nyomkereső / Jegyzőkönyv”) Actes Sud, 2005): Trei nuvele de o intensitate şi o măiestrie în arta de a mânui cuvântul şi subânţelesul greu de egalat. Aceeaşi intensitate care ne aminteşte de Herta Müller (ambii laureaţi ai premiului Nobel) şi subiecte de care nu poţi să te apropii à la légère: holocaustul, dictatura, războiul…

José Saramago, „Relevé de terre” ((titlu original: „Levantado do Chão”), Seuil, 2012): Incă un nobeliat din scurta mea listă! Acest roman este un manifest. Un roman-fluviu care ne descrie lupta ţăranilor cu „latifundiul” pentru drepturile lor la viaţă. Stil inconfundabil, nu prea departe de vorbirea orală, durere, luptă, speranţă şi dragoste… Subiectul romanului are ceva comun cu The Grapes of Wrath de Steinbeck, nobeliat (ca să vezi!) şi el.

Ion Vianu, „Amor intellectualis: romanul unei educaţii”, (Polirom, 2011): Fiul lui Tudor Vianu ne prezintă un jurnal sau memorii despre o epocă tragică a României, ceauşismul. Cum s-a instalat, cum s-a propagat, cum s-a înscăunat şi ce a devenit lumea intelectualilor pe parcursul acelor ani… De citit! Inclusiv pentru a înţelege ce se întâmplă astăzi şi… who is who…

Varujan Vosganian, „Jocul celor o sută de frunze şi alte poveşti” (Polirom, 2013): Încă nu au fost totalmente epuizate subiectele dramatice ale războiului şi ceauşismului, dar iată că istoria interminabilei tranziţii post-comuniste ne aduce noi şi noi subiecte dramatice cu lotul său de tragedii… O parte din ele le regăsim în povestirile din acest volum.

Dinu Guțu

Learning to Labour: how working class kids get working class jobs – Paul Willis (1977). Etnografia lui Willis legitimează academic o ipoteză pe care multă lume o simte la nivel empiric: școala influențează foarte puțin sau deloc traseul ”de viață” al copiilor, aceștia urmîndu-și determinist destinul în funcție de clasă. Etnografia lui Willis rămîne în picioare și azi, școala, profund îndoctrinată, perpetuează obediență și învățare a culturii dominante. La Willis, copii marginali ” eșuează”, îmbrățișînd firesc parte din cultura părinților, o cultură a rezistenței față de autoritate și normă, această ”cultură de clasă nefiind neutră, ci mai degrabă o categorie mentală, un set de variabile ce influențează traseul elevului din afara școlii”, atît în cazul copiilor de clasă muncitoare, cît și a celor care dețin resursele.

Football Hooligans: Knowing the score – Gary Armstrong (1998, Berg) Presa și poliția formează cel mai des imaginea publică a ”huliganului” de fotbal. Fie că-i vorba de a crea audiență, fie pentru a legitima acțiuni ale statului, huliganul a fost mai mereu pus la zid și trimis în ”liminalitate”. La apelativul de ”animal” atribuit de presă, huliganii britanici au răspuns cu bannere ironice: ”we hate humans”. Etnografia lui Armstrong este una dintre cele mai bune citite de mine vreodată. Privind din mijlocul celor de la Blades Business Crew (Firma de huligani ai lui Sfeffield United), acesta demontează mai toate miturile despre aceștia: sunt mai bine ancorați sociali decît se cred, vin din clase sociale și au poziții de status diferite. Firma de huligani are rol de a ”reface” legăturile de homosocialitate, scopul adunărilor huliganilor lui Armstrong fiind acela ”de a se simți bine”, de a trăi colectiv dramele comunității lor. Cu bere și fotbal, cum altfel?

Sfîrșitul Jocului. România celor 20 de ani. – Vintilă Mihăilescu (2010, Curtea Veche) O carte nemeritat de puțin promovată. Poate cea mai reușită la nivel de intuiții și explicații structurale ale tranziției românești. Se citește pe nerăsuflate; pornește de la experiențele personale ale autorului, de la ”infantilizarea” ceaușistă, și urcă pînă dilema ”porcului”, sau eșecul țăranului,  odată cu intrarea în UE. Cartea e scrisă isteț și aerisit; mie mi-a plăcut cel mai mult subcapitolul: ”Sarmaua și complexul oedipian românesc”.

Șmecherie și lume rea: universul social al manelelor – Adrian Schiop (2015?) – o radiografie excelentă a tranziției romînești, ce pornește de la explicarea realităților din ultimii ani prin interpretarea versului de manea, de multe ori universul de discurs al acestora fiind mult mai ancorat social și cu grad de predicție mai mare la schimbare socială, decît multe din studiile intelighenției romînești. Dacă vreți, teza lui Schiop este o schiță antropologică a romanului care l-a făcut celebru: Soldații (Poveste din Ferentari), e despre dialectica ”șmecherie vs neîncredere”. Cu ceva noroc, teza de doctorat a lui Adrian Schiop poate aparea la Chișinău, în 2015.

1979 – Christian Kracht (2013, ed Cartier)

Zahar Prelepin. Sankea. (Cartier, 2011).

Vitalie Sprînceană

Thomas Piketty, Le Capital au XXIe siècle. Seuil, 2013. (Cartea lui Piketty are un succes fenomenal: a fost multă vreme nr.1 pe listele de non-fiction ale Amazon, iar Christine Lagarde, șefa FMI, o recomanda pentru lectură. E cartea care, putem spune, a readus subiectul inegalității pe agenda publică și a oferit acestui subiect, dacă mai era nevoie (eu zic că nu) rigurozitatea și argumentele științifice necesare pentru a-l face un subiect inevitabil de discuție și politici.)

Cornel Ban. Dependență și Dezvoltare. Economia politică a capitalismului românesc. Editura Tact, 2014. (O altă carte de istorie economică absolut necesară pentru a înțelege istoria capitalismului românesc și traiectoria sa, atît cea reală cît și alternativele ce au stat în fața acestuia. O lucrare foarte erudită în care autorul nu se mulțumește doar să arate punctele de cotitură sau momentele cele mai importante ale dezvoltării economice a României ci încadrează aceste momente în contextul regional și global (pentru a evalua comparativ alternativele) atît cel economic, cît și cel politic și ideologic. O lectură obligatorie.)

Stephen Graham, Cities under Siege: The new Military Urbanism” (2010). O carte de sociologie urbană ce analizează transformarea orașului dintr-un spațiu al  traiului comun ce are drept scop final armonia personală și interesul public într-un spațiu văzut ca o sursă de amenințare pentru indivizi. Graham urmărește etapele prin care acest proces a fost posibil: războiul contra terorismului după 2001, privatizarea orașului, gentrificarea, securitizarea spațiului public, apariția unei culturi de consum militariste (manifestate mai ales prin uzul SUV-urilor), construcția unor imagini ale orașului ca ”junglă” etc. Cei care nu au răbdare pentru  cartea întreag pot vedea o scurtă prezentare video a temelor și argumentelor principale de către autor însuși.

Александр Бикбов. Грамматика порядка: историческая социология понятий которые меняют нашу реальность. (М.: Издательство ВШЭ, 2014)  O istorie a conceptelor cele mai importante care au structurat discursul public și politic în URSS și Rusiei post-sovietice: individ, progres, clasă mijlocie, piață, umanism. Ne-ar trebui o scurtă istorie conceptuală a tranziției moldovenești. Cu rezerva că ”tranziția” trebuie analizată și ea ca un asemenea concept.)

Fractures françaises. Christophe Guilluy  (2010). Un fragment: “L’un des enjeux de ce livre est de révéler les véritables ressorts de la recomposition sociale et démographique des territoires. (…) Le premier objectif de ce livre est de démystifier la présentation caricaturale et officielle des rapports sociaux en France. La description des nouveaux conflits français passe par une remise en cause de la représentation « officielle » mais caricaturale de la société française : celle qui oppose les banlieues aux autres territoires, ou des minorités aux classes moyennes. (…) Les représentations des banlieues, de la classe moyenne et des minorités sont celles qui légitimisent le plus le discours ambiant, celui des médias et de la classe dominante. Ces représentations ont ainsi imposé l’idée d’une société française divisée entre des exclus, essentiellement les minorités qui vivent en banlieue, et la classe moyenne. (…) Cette construction caricaturale permet, c’est l’objectif, d’occulter une question sociale centrale pour l’ensemble des couches populaires, qu’elles habitent en banlieue ou dans la France périurbaine et rurale. Au traditionnel conflit de classes s’est substituée toute une analyse sociétale qui oppose les minorités ethniques à une majorité supposée homogène socialement.

Peter Dauvergne, Genevieve LeBaron. Protest Inc.: The Corporatization of Activism (Polity, 2014). O carte despre mutațiile activismului în era capitalismului globalizat. Autorii găsesc semnele unei evoluții îngrijorătoare – corporatizarea activismului, adică auto-organizarea activiștilor după modelele birocrațiilor corporative: cu staff, cu agende de activitate, cu rapoarte etc. Acest fenomen își are originea în mai mulți factori: concurența între ONG-uri pentru fonduri, profesionalizarea activiștilor, diminuarea rolului statului în finanțarea societății civile (astfel ONG-urile sunt forțate să se adreseze sectorului privat pentru fonduri). În acest fel, organizațiile societății civile ajung să-și modereze agenda și să elimine, din agendele lor, practici sau revendicări anti-capitaliste. Rezultatul final al corporativizării activismului e, în opinia autorilor, o societate civilă care acţionează după principiul acomodării, acceptînd status-quo-ul.

Stefano Liberti. Land Grabbing: Journeys in the New Colonialism. Verso, 2013. (Cine n-are pămînt agricol își cumpără în Africa. Dacă are bani. În țări ca Etiopia, prețul de arendă al unui hectar pe an ajunge la … aproape un euro. Față de cîteva sute în Indonesia. Sau cîteva mii într-o țară europeană. Nu e de mirare că bogații lumii (coroporații indiene, franceze, italiene, braziliene și chineze, guverne din Golful Persic) au arendat suprafețe agricole cu o suprafață aproximativ egală  cu teritoriul Moldovei. Salariul zilnic al unui muncitor etiopian ajunge pînă la 40 eurocenți pe zi, adică cam pe degeaba dacă s-ar compara profiturile realizate din vînzarea produselor agricole pe piețele din Europa sau țările din Golful Persic. Guvernului etiopian nu-i pasă că arendașii practică monocultura. În 2008, compania coreeană Daewoo a încheiat un contract secret de arendă cu guvernul din Madagascar: jumătate din terenul arabil al insulei urma să treacă în mod gratuit, pe o perioadă de 99 ani, în mîinile coreenilor. Aceștia aveau nevoie de pămînt pentru a crește porumb și ulei de palmier. Acordul a fost divulgat de Financial Times și a provocat revolte de stradă în Madagascar, în urma cărora guvernul a fost demis iar contractul anulat. În Brazilia, pădurile amazoniene, despre care se zice că ar fi ”plămînii planetei”, sunt defrișate pentru a fi înlocuite de plantații de soia, folosită ca aliment pentru animalele destinate pentru consum în țările bogate.)

Городские движения России в 2009–2012 годах: на пути к политическому. Под редакцией: Карин Клеман. M:2013. Pentru multă lume, protestele ce au avut loc între anii 2009 și 2011 în Rusia, în legătură cu fraudarea alegerilor, au venit cumva pe neașteptate. Nimic nu le prevestea, zice această percepție comună. Această carte editată de Carine Clément, sociolog și activist rus de origine franceză, nuanțează mult această percepție. Autorii, colaboratori aiInstitutului ”Acțiunea Colectivă”, investighează diversele mișcări și revolte urbane în diferite colțuri ale Rusiei, în perioada 2009-2011 și găsesc că, drumul spre protestele de pe piața Bolotnaia au fost pavate de alte zeci de proteste, unele cunoscute, altele anonime ce au învățat activiștii din Rusia să se opună puterii, să dezvolte strategii de auto-organizare, să lucreze cu mass-media etc.

Dan Hancox. The village against the world. Verso, 2013. (Juan Manuel Sánchez Gordillo, primarul comunei Marinaleda din Andaluzia (Spania) s-a făcut cunoscut în toată lumea în vara anului 2012 cînd, în fruntea unui grup de săteni, a intrat în două hiper-magazine, a umplut cîteva cărucioare cu produse alimentare pe care le-a distribuit ulterior familiilor sărace. Mass-media l-a numit atunci un Robin Hood contemporan. Nu a fost primul și nici ultimul scandal al carismaticului primar – 20 de ani în urmă acesta a rechiziționat cîteva zeci de hectare de pămînt de la un latifundiar din marea nobilime spaniolă și le-a dat în folosință statului. În cei peste 30 ani de cînd se află în fruntea comunei, anarho-comunistul convins Sánchez Gordillo a reușit să asambleze un mini-sistem economic: a construit locuințe cooperative pe care sătenii le închiriază la un preț simbolic, a adus wifi gratuit, a instaurat un sistem de asigurări sociale garantate ce oferă sătenilor un venit decent în afara fluctuațiilor pieței. Cartea lui Dan Hancox e despre acest om minunat și satul său, despre lupta acestuia pentru a schimba lumea. E și o poveste despre alternativele socio-economice ale viitorului care trebuie construite de jos în sus, nu prin teorii ci și prin practici.)

Dave Eggers. The Circle, Editura McSweeney’s, 2013. O distopie despre viitorul societății tehnologiei. Romanul urmăreștea soarta unei femei, Mae Holland, care e angajată de o companie tehnologică Circle și care urcă, rînd pe rînd, toate treptele carierei ajungînd mascota companiei. Circle promovează agresiv transparența totală, atît prin invenții tehnologice care o fac posibilă – conectarea tuturor cetățenilor la rețeaua Circle cu tot cu datele lor personale, invenția unor camere video ce pot transmite pretutindeni  informație vizuală de calitate înaltă – dar și slogane agresive de genul:Secretele sunt minciuni, A împărtăși înseamnă să-ți pese, Intimitatea este hoție!  Mae acceptă să devină parte a unui experiment în care viața ei devine transparentă 24 ore din 24: tot ce face, citește, vorbește, vede devine imediat accesibil milioanelor de vizitatori.
Cîțiva prieteni și colegi – Mercer, o fostă iubire, Kalden, un angajat misterios al companiei – încearcă să-i arate capcanele și pericolele vizibilității depline. Romanul descrie ciocnirea acestor viziuni. Ușor digerabil, scris simplu, pe alocuri moralist și chiar schematic, dar ”hrănitor cu idei” și provocator la gîndire – trebuie citit.

Vladimir Kunin, ”Интердевочка”. (1988). Am văzut filmul, la cîțiva ani după ce a apărut (în 1989 eram încă copil, foarte departe de problemele societății urbane sovietice). Acum am citit cartea că tot am găsit-o pe nimic la un anticariat de cărți. Mai mult decît actuală și acum, pentru o societate în care traficul de ființe umane, reprezintă un fenomen curent. Deloc moralizatoare, cartea lui Kuni prezintă un portret sociologic al prostituției sovietice: unul în care femeile ce-și vînd corpul apar cu tot cu setul de contexte – politice, sociale, economice, instituționale – care fac posibilă și chiar susțin o asemenea practică. ”Păcatul” Tatianei,  eroina principală nu este, în această povestire, semnul căderii ei morale ci semnul crizei unei întregi societăți.

Thomas Frank, What’s the Matter with Kansas?: How Conservatives Won the Heart of America ( Holt Paperbacks, 2005). Cartea își propune să explice un paradox: de ce populația din zonele cele mai sărace ale SUA – autorul ia Kansas drept referință – votează pentru Partidul Republican (al businessului mare, al corporațiilor și capitalismului fără limite)? Explicația pe care o găsește: e vorba de războaiele culturale, adică eliminarea economicului din dezbaterile politice și trecerea discursului public pe teme ”morale” și ”culturale” precum avortul, homosexualii, creaționismul, identitatea etc. Doar în acest mod, cînd ”pericolul homosexualismului” (sau oricare altul la fel de ”real”) eclipsează orice altă temă, în primul rînd cele economice, săracii ajung să voteze partidele bogaților (care adoptă poziția de gardieni ai moralității).

 

sursă imagine de fundal.