THAT MOMENT WHEN YOU’RE ADIBAS AND YOU’RE DREAMING OF BECOMING ADIDAS

showcase @teatru-spălătorie, 27/06 – 03/07

Cele mai recente producții artistice ale teatrului-spălătorie vor fi prezentate timp de o săptămînă în cadrul unui showcase. Alături de spectacolele și performance-urile propuse vă invităm și la lectura ultimului text de Nicoleta Esinencu, lansarea ultimului număr al “Gazetei de Artă Politică”, precum și discuții cu artiștii și invitații.

TOATE SPECTACOLELE VOR FI SUPRATITRATE ÎN LIMBA ENGLEZĂ!

Program:

Vineri, 27/06, 19:00

MOLDOVA INDEPENDENTĂ. ERATĂ

un spectacol de Ion Borș, David Schwartz, Dumitru Stegărescu, Doriana Talmazan și Irina Vacarciuc.

Spectacolul construiește o istorie subiectivă a Republicii Moldova, care completează și corectează istoria oficială. Este istoria nescrisă și nespusă la școală, despre perspectivele oamenilor obișnuiți asupra schimbărilor economico-politice. Spectacolul pune alături reprezentarea anti-eroizantă a principalelor evenimente publice și transmiterea vocilor celor care nu ajung în manualele de istorie decât, cel mult, sub formă de statistică.

Pe parcursul unui an de zile, echipa de artiști a adunat materiale documentare din cele mai diverse medii: pe de-o parte, povești personale, interviuri, discuții și investigații în istorii de familie, poezii și cântece cu mesaj socio-politic; pe de altă parte, investigarea surselor istoriei oficiale – manuale școlare, documente publice, arhivele ziarelor, arhive TV și web, portaluri online ale corporațiilor media.

Într-un context în care liderii politici, agenții capitalului și intelectualii publici fac front comun împotriva cetățenilor, propunem o sumă de erate necesare la istoria oficială, care este scrisă, ca întotdeauna, de cei puternici, și utilizată ca simplu instrument al puterii.

David Schwartz este regizor de teatru, trăiește și lucrează în București. Este interesat de teatrul și filmul documentar, teatrul bazat pe istorii personale, arta ca mijloc de emancipare socială.

Lucrează la proiecte de teatru politic care implică: comunități de mineri și alți muncitori; vârstnici instituționalizați; refugiați.

Este doctorand la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj, cu o cercetare despre aspectele etice și politice ale interacțiunilor dintre artiști și comunități de marginalizați.

Spectacolul MOLDOVA INDEPENDENTĂ. ERATĂ este creat în cadrul REZIDENȚEI CĂLCĂTORIE a teatrului-spălătorie.

Proiect susținut de ERSTE Foundation.

Sîmbătă, 28/06, 20:00

FICȚIUNE

de Wojtek Ziemilski

cu Ion Borș, Veaceslav Sambriș, Irina Vacarciuc

În secolul XXI conceptul de națiune sau statul națiune devine ficțiune. Republica Moldova este o astfel de ficțiune, o ficțiune concretă.

Timp de 4 săptămîni în perioada iulie – august 2012, regizorul și artistul vizual, Wojtek Ziemilski s-a aflat în rezidență la teatru-spălătorie. Ziemilski a studiat regia și filozofia. Lucrările lui se situează la limita teatrului, artelor vizuale și coregrafiei. Criticii de teatru și artă din Polonia îl consideră unul dintre cei mai importanți artiști polonezi din ultima generație. Iar blogul său new-art.blogspot.com este unul dintre cele mai citite bloguri pe artă contemporană din Polonia.

Performance-ul a fost creat in cadrul programului REZIDENȚĂ CĂLCĂTORIE, program susținut de Allianz Kulturstiftung.

Duminică, 29/06, 18:00

Lansarea numărului 6 a Gazetei de artă politică – ARTĂ, GEN, SEXUALITATE

Invitați: Monica Marinescu, David Schwartz, Ionuț Sociu

În secolul XX, în spațiul occidental, revoluția feministă și cea sexuală au deschis drumul mișcării de eliberare a minorităților sexuale şi de gen. Poziția femeii, sexualitatea, identitatea de gen și orientarea sexuală sunt re-evaluate și re-definite, din perspective noi, emancipatoare. Atât în cadrul mișcărilor feministe cât și al celor  pentru drepturile LGBT, se dezvoltă poziții radicale de stânga, intersecționale, care caută să conecteze lupta pentru drepturile femeilor și minorităților sexuale și de gen cu pozițiile anti-rasiste și anti-capitaliste.

În spațiul românesc, idei feministe apar încă din secolul XIX, dar, în absența unei mișcări feministe puternice și radicale, poziția femeii în societate rămâne, inclusiv în perioada post-1989, normată violent de structurile patriarhale. Similar, afirmarea comunităților LGBT este încă la un început timid, de coagulare a unor identități și totodată de rezistență împotriva multiplelor forme de opresiune și excludere, în contextul în care homosexualitatea a fost decriminalizată abia în anul 2001.

În mare parte, scena cultural-artistică actuală reproduce în micro discursurile mainstream din societate despre gen și sexualitate, iar reprezentările rămân, de cele mai multe ori, ancorate într-o realitate sexistă și heteronormativă.

Numărul 6 al Gazetei de Artă Politică investighează proiecte artistice și discursuri teoretice despre poziția femeii, despre sexualitatea gay și despre identitatea de gen, analizate într-o cheie queer feministă. Accentul acestui număr este pus pe spaţiul românesc, unde scena artistică feministă și queer începe să prindă treptat contur.

Luni, 30/06, 18:00

МОСКВА СЛЕЗАМ НЕ ВЕРИТ

un performance de Dumitru Stegărescu

Не сразу всё устроилось, Москва не сразу строилась.

Москва слезам не верила, а верила любви.

Mulțumim Victor Grușevan.

Luni, 30/06,21:00

DRUJBA

un performance de Ion Borș

Drujba – fierăstrăul sovietic cu motor pe bază de benzină, devine instrument muzical.

Drujba este şi numele conductei de petrol, pusă în funcţiune zece ani mai târziu în aceeaşi Uniune Sovietică. Conducta, ce îşi avea punctul de pornire în Almateyvsk şi traversa Ukraina, Belarus, Polonia, Cehoslovacia, Ungaria şi Germania de Est. Numele “Drujba” era o aluzie la faptul că oleoductul urma să asigure cu petrol rusesc republicile surori din regiunea de vest a Uniunii Sovietice şi ţările aliate din blocul socialist. Ea devenea astfel un simbol, dar mai ales un garant al prieteniei.

Prietenie ce de-a lungul timpului a fost fie condiţionată, fie impusă.

Performance-ul lui Ion Borş este o reflecţie asupra modului în care un stat îşi impune voinţa sa altor ţări pe căi doar aparent diplomatice, reducând baza prieteniei la un singur element: frica.

Marți, 01/07, 20:00

CLEAR HISTORY

un performance de Nicoleta Esinencu, Veaceslav Sambriș, Doriana Talmazan, Irina Vacarciuc

 

„Ostași, vă ordon: Treceți Prutul. Zdrobiți vrăjmașul din răsărit și din miazănoapte. Dezrobiți din jugul rosu al bolșevismului pe frații noștri cotropiți.” Este ordinul care l-a transformat pe Mareșalul Antonescu într-un adevărat erou al neamului în ochii majorității cetățenilor Republicii Moldova, simbolizând totodată începutul procesului de eliberare de sub ocupația sovietică a ceea ce astăzi numim Republica Moldova. Marea majoritate a populației nu cunoaște însă acțiunile inițiate de Antonescu și regimul său împotriva populației evreiești ce locuia în această regiune: crearea ghetourilor și a lagărelor de concentrare sau deportarea acestora în Transnistria. Aceste fapte pur și simplu nu există. Ele au fost sistematic șterse din memoria noastră colectivă.

Clear History este un spectacol despre trecutul recent al Moldovei, un trecut ce pare a fi total necunoscut tinerei generații și complet ignorat sau poate chiar ascuns cu grijă de către cei din generația-martor al acestor evenimente.

Proiect susținut de ERSTE Foundation.

Miercuri, 02/07, 20:00

DRAGĂ MOLDOVA, PUTEM SĂ NE PUPĂM PUȚIN DE TOT?

un proiect documentar de Jessica Glause și Nicoleta Esinencu

cu Elena Anmeghichean, Vladimir Anmeghichean, Ion Borș, Alexandru Frolov, Eugen Gînju, Galina Murzin

cenografie și costume: Pavel Brăila, Pascale Martin

Design lumini: Jan Maria Lukas

Șase oameni din Chișinău se întîlnesc pentru prima dată pe scenă pentru a discuta deschis despre orientarea lor sexuală, a părinților, copiilor sau a altor membri  ai familiei. Care pot fi motivele personale pentru a face un coming out și mai ales care sunt consecințele efectuării unui coming out în Republica Moldova? Care este atitudinea politicului și a societății față de minoritățile sexuale? Șantaj și intimidare din partea poliției, umilință și disonsiderație din partea cunoscuților sau membrilor de familie, hărțuire sau chiar concediere de la locul de lucru – în Moldova, hărțuirea și discriminarea fac parte din viașa de zi cu zi a minorităților sexuale.

Vladimir și Elena, Eugen, Ion, Sandu și Galia vorbesc deschis, uneori chiar cu ironie și umor despre experiențele lor personale, despre senzațiile de rușine, frică și angoasă.

”Dragă Moldova, putem să ne pupăm puțin de tot?” este produs în cadrul platformei pentru actori neprofesioniști KOMMUNALKA lansată de teatru-spălătorie în Mai 2012 în cooperare cu Staatsschauspiel Dresden și cu susținerea Allianz Kulturstiftung.

”Dragă Moldova, putem să ne pupăm puțin de tot?” este un proiect susținut de către Allianz Kulturstiftung, Bundeszentrale für Politische Bildung, Goethe Institut, Friedrich-Ebert-Stiftung.

Joi, 03/07, 20:00

LECTURĂ:

THAT MOMENT

de Nicoleta Esinencu

lectură cu Ion Borș și Irina Vacarciuc

Evenimentul este organizat cu susținerea Centrului Cultural German Accente din Chișinău, Goethe Institut București și a Ambasadei Britanice la Chișinău.

– – –

pentru rezervări contactați-ne cu un apel/sms (cu excepția websms) la 060439914 sau pe mail la contact@spalatorie.md

contribuție opțională 40, 60, 80 lei.